Ethische Reflectie

Opleiding beroepscode in de praktijk

De opleiding beroepscode in de praktijk is voor Jeugd- en Gezinsprofessionals die willen weten wat ze mogen en kunnen en met behulp van de beroepscode alles wat ze doen, zeggen, schrijven of nalaten, kunnen onderbouwen en uitleggen zonder bang te hoeven zijn voor tuchtrecht. Zij kunnen hun collega’s hiermee helpen, zodat zij dit ook leren.

Losse inschrijving: 2.499,- Start 22 april 2024
Incompany op aanvraag.

Ben jij opleidingsadviseur en herken je het van jullie jeugd- en gezinsprofessionals dat zij soms niet weten hoe ze moeten handelen of niet kunnen uitleggen wat ze doen en waarom en bang zijn voor een tuchtklacht?

Voorbeeld

Een leraar maakt zich ernstig zorgen over een kind en vraagt of de jeugd- en gezinsprofessional hierover contact met ouders wilt opnemen zodat zijn relatie goed met hen blijft. Deze doet dit, maar vraagt zich achteraf af: ‘Heb ik juist gehandeld?’.

=

Wil jij dat jeugd- en gezinsprofessional zelfvertrouwen hebben over of ze het goede doen als zij kinderen en hun ouders helpen bij hun problemen?

=

Ze voelen vaak wel wat het juiste is, maar kunnen zij dit niet uitleggen?

=

Wil jij dat zij weten wat hun verantwoordelijkheid is en wat de kaders zijn?

=

Wil jij dat zij hun afwegingen en handelen beroepsethisch kunnen onderbouwen?

Bied hen de opleiding beroepscode in de praktijk aan.

Hierna kunnen ze in situaties zoals hierboven uitleggen wat ze doen en waarom. En ze kunnen hun collega’s tijdens casuïstiekbesprekingen hiermee helpen. Zo leren collega jeugd- en gezinsprofessionals ook hoe ze dit doen.

Ze zullen de leraar die hen vraagt contact op te nemen met ouders, uitleggen waarom ze zeggen: heeft u uw zorgen met ouders besproken? Hebben zij toestemming aan u gegeven om de situatie van hun kind met mij te bespreken? En willen zij hulp van mij? Zo ja, dan neem ik graag contact met hen op. Zo nee, wilt u dat eerst doen?

Jolanda geeft training

Na de opleiding beroepscode in de praktijk kan de jeugd- en gezinsprofessional, goed afgewogen keuzes kan maken als hij/zij kinderen en ouders bij hun problemen helpen zonder angst voor het tuchtrecht te hebben.

Hierdoor kan hij aan het kind, zijn ouders, collega’s, zijn werkgever en opdrachtgevers uitleggen wat hij doet en waarom.

De jeugd- en gezinsprofessional kan ook collega’s helpen afwegen wat zij gaan doen. Zodat ook zij kinderen en hun ouders kunnen uitleggen waarom zij deze keuze maken. Bij hele lastige problemen van kinderen en hun ouders kan de jeugdprofssional een team helpen om samen te kiezen voor wat het beste is voor het kind. En uitleggen waarom ze dit doen.

Door te weten wat je kan en mag en kan neemt een stuk twijfel weg bij de jeugd- en gezinsprofessionals, die in hun werk vaak besluiten moeten nemen en niet altijd goed weten wat hun verantwoordelijkheid is en wat wel en niet kan en welke ruimte zij hebben.

De jeugd- en gezinsprofessinal kan met de werkgever of opdrachtgever in gesprek gaan als deze vindt dat iets anders moet, of juist niet mag. In dit gesprek kan de professional uitleggen dat jeugd- en gezinsprofessionals bij hun keuzes gebruik maken van de beroepscode. En dat de beroepscode beschrijft wat zij als jeugd- en gezinsprofessionals wel en niet kunnen en mogen doen. De professional kan uitleggen dat jeugd- en gezinsprofessionals moeten werken volgens de beroepscode en dat de werkgever hen moet ondersteunen om dit te kunnen doen. Dat hij graag wil bespreken hoe ze hierin het beste kunnen samenwerken.

Door keuzes te maken en deze uit te leggen met de hulp van een beroepscode worden professionals beter in hun werk. En staan ze steviger in hun schoenen. Dat geeft zelfvertrouwen. Dat is nodig om kinderen en hun ouders goed te kunnen helpen. En het geeft meer voldoening en plezier in het werk dat zij doen.

De volgende thema’s komen aan bod:

N

Wat met de beroepscode hoe doe je dat?

N

Wat en wie heb jij nodig om met de beroepscode in je werk te kunnen oefenen?

N

Afspraken over de leergang

N

Werken met het dilemmablok

N

Professionele autonomie/de vrijheid om keuzes te maken

N

Werken met richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming

N

Wie ben jij als jeugd- en gezinsprofessional

N

Begeleidingskundige aspecten

N

Groepsprocessen

N

Onderscheiden van drie 3 dimensies van reflectie

N

Welke plaats heeft de jeugd- en gezinsprofessional in de organisatie

N

Assessment toepassen beroepscode in de praktijk

N

Certificering

N

Beroepscode in de praktijk, oefenen met situaties

Het is belangrijk dat jeugd- en gezinsprofessionals in opleiding veel ‘vlieguren’ maken, oefenen.
We leren met elkaar door veel en vaak te doen; we gebruiken casuïstiek uit het werk van de deelnemers.

Doel van de opleiding

Jeugd-en gezinsprofessionals die met zelfvertrouwen keuzes maken in hulpverleningssituaties enkunnen uitleggen wat ze doen en waarom ze dat doen.

De complete leergang de beroepscode in de praktijk bestaat uit 5 modules.

Eén module bestaat uit 4 dagdelen**: 2 dagdelen live training, 1 dagdeel online en een dagdeel (online) begeleide intervisie, specifiek gericht op het terugkijken op ervaringen met het toepassen van de beroepscode  (beroepsethisch& persoonlijke reflectie).

Leerdoelen

=

De deelnemers  kunnen met behulp van de beroepscode goede keuzes maken en uitleggen wat ze doen en waarom als ze kinderen en hun ouders helpen bij problemen.

=

De deelnemers kunnen hun professionele autonomie/handelingsruimte beter gebruiken

=

De deelenemers kunnen hun collega’s helpen zodat zij kunnen uitleggen wat ze doen en waarom

=

De deelnemers kunnen door uit te leggen wat ze doen en waarom hun zelfvertrouwen vergroten

Extra

Deelnemers aan deze leergang krijgen altijd gratis en onbeperkt toegang tot onze community. Hier kunnen ze terecht met al hun vragen die ze kunnen voorleggen aan andere jeugd- en gezinsprofessionals en trainers. Hier worden ze op de hoogte gehouden van actualiteiten, kunnen ze deelnemen aan webinars en gebruik maken van elkaars kennis.

Toetsing

Studiebelasting en Registerpunten

De beoordeling omvat het evalueren van het portfolio waarin de deelnemers reflecteren op elke module en het toepassen van de beroepscode in de praktijk

Totaal studiebelasting: 76,5 uur
Totaal Registerpunten SKJ: 76,5 punten

Deelname aan de opleiding de beroepscode in de praktijk bedraagt 2.499,-.

Incompany ook mogelijk op aanvraag.