Ethische Reflectie
Opleiding tot Beroepscodetolk
De beroepscode in de praktijk
Wil jij in elke situatie precies weten wat je mag en kan doen en wil je niet meer bang hoeven zijn voor het tuchtrecht? Dan is de opleiding de beroepscode in de praktijk écht iets voor jou.
Incompany op aanvraag.
Individuele inschrijving: 1995-
De eerstvolgende opleiding start 2 september 2024
Herken je dat je soms niet weet wat je mag en kan doen of niet kunt uitleggen wat je doet en waarom?
Voorbeeld
Een leraar maakt zich ernstig zorgen over een kind en vraagt of de jeugd- en gezinsprofessional hierover contact met ouders wilt opnemen zodat zijn relatie goed met hen blijft. Deze doet dit, maar vraagt zich achteraf af: ‘Heb ik juist gehandeld?’.
Wil jij zelfvertrouwen hebben over of je het goede doet als je kinderen en hun ouders helpt bij hun problemen?
Voel je vaak wel wat het juiste is, maar kan dit niet uitleggen?
Wil je weten wat je verantwoordelijkheid is en wat je mag en kan doen?
Wil je jouw afwegingen en handelen beroepsethisch kunnen onderbouwen?
Word dan beroepscodetolk.
Na de opleiding de beroepscode in de praktijk kan je in situaties zoals hierboven uitleggen wat je doet en waarom. En kan je jouw collega’s tijdens casuïstiekbesprekingen hiermee helpen. Zo leren collega jeugd- en gezinsprofessionals ook hoe ze dit doen.
Je zal tegen de leraar die je vraagt contact op te nemen met ouders zeggen: ‘heeft u uw zorgen met ouders besproken?’ Hebben zij toestemming aan u gegeven om de situatie van hun kind met mij te bespreken? En willen zij hulp van mij? Zo ja, dan neem ik graag contact met hen op. Zo nee, wilt u dat eerst doen?
De eerstvolgende opleiding start dinsdag 22 april 2024
Na de opleiding beroepscode in de praktijk sta je stevig in je schoenen als jeugdhulpprofessional en weet je in elke situatie precies wat je kan en mag doen zonder bang te hoeven zijn voor het tuchtrecht.
Hierdoor kan hij aan het kind, zijn ouders, collega’s, zijn werkgever en opdrachtgevers uitleggen wat hij doet en waarom.
De jeugd- en gezinsprofessional kan ook collega’s helpen afwegen wat zij gaan doen. Zodat ook zij kinderen en hun ouders kunnen uitleggen waarom zij deze keuze maken. Bij hele lastige problemen van kinderen en hun ouders kan de beroepscodetolk een team helpen om samen te kiezen voor wat het beste is voor het kind. En uitleggen waarom ze dit doen.
Door te weten wat je kan en mag neemt een stuk twijfel weg bij de jeugd- en gezinsprofessionals, die in hun werk vaak besluiten moeten nemen en niet altijd goed weten wat hun verantwoordelijkheid is en wat wel en niet kan en welke ruimte zij hebben.
De jeugd- en gezinsprofessinal kan met de werkgever of opdrachtgever in gesprek gaan als deze vindt dat iets anders moet, of juist niet mag. In dit gesprek kan de beroepscodetolk uitleggen dat jeugd- en gezinsprofessionals bij hun keuzes gebruik maken van de beroepscode. En dat de beroepscode beschrijft wat zij als jeugd- en gezinsprofessionals wel en niet kunnen en mogen doen. De professional kan uitleggen dat jeugd- en gezinsprofessionals moeten werken volgens de beroepscode en dat de werkgever hen moet ondersteunen om dit te kunnen doen. Dat hij graag wil bespreken hoe ze hierin het beste kunnen samenwerken.
Door keuzes te maken en deze uit te leggen met de hulp van een beroepscode worden professionals beter in hun werk. En staan ze steviger in hun schoenen. Dat geeft zelfvertrouwen. Dat is nodig om kinderen en hun ouders goed te kunnen helpen. En het geeft meer voldoening en plezier en in het werk dat zij doen.
De volgende thema’s komen aan bod:
Wat doe je met de beroepscode en hoe doe je dat?
Wat en wie heb jij nodig om met de beroepscode in je werk te kunnen oefenen?
Afspraken over de leergang
Werken met het dilemmablok
Professionele autonomie/de vrijheid om keuzes te maken
Werken met richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming
Wie ben jij als jeugd- en gezinsprofessional
Begeleidingskundige aspecten
Groepsprocessen
Onderscheiden van drie 3 dimensies van reflectie
Welke plaats heeft de jeugd- en gezinsprofessinal in de organisatie
Assessment toepassen beroepscode in de praktijk
Certificering
Beroepscode in de praktijk, oefenen met situaties
Het is belangrijk dat jeugd- en gezinsprofessinals in opleiding veel ‘vlieguren’ maken, oefenen.
We leren met elkaar door veel en vaak te doen; we gebruiken casuïstiek uit het werk van de deelnemers.
Doel van de opleiding
Jeugd-en gezinsprofessionals die met zelfvertrouwen keuzes maken in hulpverleningssituaties enkunnen uitleggen wat ze doen en waarom ze dat doen.
De complete leergang de beroepscode in de praktijk bestaat uit 5 modules.
Eén module bestaat uit 4 dagdelen**: 2 dagdelen live training, 1 dagdeel online en een dagdeel (online) begeleide intervisie, specifiek gericht op het terugkijken op ervaringen met het gebruik van de beroepscode (beroepsethisch& persoonlijke reflectie).
Leerdoelen
De deelnemers met behulp van de beroepscode goede keuzes maken en uitleggen wat ze doen en waarom als ze kinderen en hun ouders helpen bij problemen.
De deelnemers kunnen hun professionele autonomie/handelingsruimte beter gebruiken
De deelenemers kunnen hun collega’s helpen zodat zij kunnen uitleggen wat ze doen en waarom
De deelnemers kunnen door uit te leggen wat ze doen en waarom hun zelfvertrouwen vergroten
Extra
Deelnemers aan deze leergang krijgen altijd gratis en onbeperkt toegang tot onze community. Hier kunnen ze terecht met al hun vragen die ze kunnen voorleggen aan andere beroepscodetolken en trainers. Hier worden ze op de hoogte gehouden van actualiteiten, kunnen ze deelnemen aan webinars en gebruik maken van elkaars kennis.
Toetsing
Studiebelasting en Registerpunten
De beoordeling omvat het evalueren van het portfolio waarin de deelnemers reflecteren op elke module en het toepassen van de beroepscode in de praktijk.
Totaal studiebelasting: 76,5 uur
Totaal Registerpunten SKJ: 76,5 punten
Deelname aan de opleiding de beroepscode in de praktijk bedraagt 1995,-.
De eerstvolgende opleiding start 2 september 2024
Incompany ook mogelijk op aanvraag.