Professionele standaard voor de jeugd- en gezinsprofessionals

Basis- én verdiepingstraining

Jeugd en gezinsprofessionals hebben dagelijks te maken met morele vraagstukken. Om ethische afwegingen te kunnen maken en deze te onderbouwen kunnen zij gebruik maken van de professionele standaard. Deze training leert deelnemers hoe zij de professionele standaard in de praktijk kunnen toepassen.

419.-

Eerstvolgende training: Op 19 maart is de basis en de verdieping is op 18 april 2024.

Na deze training hebben de deelnemers een basis om hun verantwoordelijkheden als professional op zorgvuldige wijze vorm te geven in de dagelijkse praktijk.

Leerdoelen

=

De deelnemer heeft kennis over beroepsethiek zoals de beroepscode voor professionals in sociaal werk, de richtlijnen en de werking van het tuchtrecht.

=

De deelnemer heeft zijn vaardigheden om vanuit beroepsethiek een afweging te onderbouwen (verder) ontwikkeld.

=

De deelnemer kan de geleerde kennis en vaardigheden toepassen op lastige dilemma’s in de jeugdhulp en jeugdbescherming en kan zijn keuzes hierin verantwoorden.

=

De deelnemer is zich bewust van zijn professionele autonomie, en weet die vrijheid en verantwoordelijkheid ten dienste van de jeugdige en gezinnen in te zetten.

In de trainingen wordt zowel kennis overgedragen als geoefend, in de vorm van moreel beraad aan de hand van de Utrechts stappenplan en socratische gespreksmethode, reflectie met behulp van de beroepscode op casuïstiek vanuit de dagelijkse praktijk en een simulatie van een tuchtzaak.

Module Basistraining

In de module basistraining komen de volgende onderwerpen aan bod:

N

Perspectieven op dit vak

N

Drijfveer

N

Professionalisering in Jeugdhulp en Jeugdbescherming; achtergrond, doel en proces

N

Professionele autonomie

N

Professionele standaard:
1. Beroepscode voor professionals in sociaal werk
2. Richtlijnen
3. Collegiale toetsing SKJ; Tuchtrecht

 

Module verdiepingstraining

In de module verdiepingstraining komen de volgende onderwerpen aan bod:

N

Toepassen professionele standaard in de praktijk

N

Tuchtcollege

N

Collegiale toetsing, simulatie van een tuchtaak

N

Ethische oordeelsvorming en reflectie

N

Moreel beraad aan de hand van het Utrechtse stappenplan en de socratische gespreksmethode.

De module basistraining bestaat uit een dagdeel van 3 ½ uur en voorbereidend huiswerk, wat ongeveer 1 uur in beslag neemt.

De verdiepingstraining bestaat uit 4 uur met een voorbereiding van ongeveer  1½  uur en een toets die ongeveer 1 uur in beslag neemt.

Toetsing

Studiebelasting en Registerpunten

De leerdoelen worden getoetst met behulp van een individuele thuisopdracht. Deze moet uiterlijk 2 weken na afloop van de training bij de begeleider zijn ingeleverd. Deze opdracht wordt beoordeeld door de begeleider met voldoende of onvoldoende. Bij een onvoldoende volgt een herkansing. De opdracht moet opnieuw bij de begeleider zijn ingeleverd binnen 2 weken na ontvangst van de onvoldoende.

De begeleider geeft de deelnemer na ontvangst van een gemaakte opdracht binnen 2 weken zijn finale oordeel.

Totaal studiebelasting: 11 uur
Totaal Registerpunten: 11 punten

Module Basistraining 
Studiebelasting 4.5 uur 
Registerpunten SKJ 4,5 punt

Module verdiepingstraining 
Studiebelasting 6,5 uur 
Registerpunten SKJ 6,5 punt

Deelname aan de training professionele standaard module basis én verdieping samen bedraagt 419,-.